Studiet av medieindustrier har utviklet seg til et blomstrende forskningsfelt innen mediefag. Dette feltet har allerede en variert intellektuell historie, samt en rekke fascinerende spørsmål og temaer, kombinert med mange teoretiske og metodiske rammeverk. Boken *Media Industry Studies* gir en grundig veiledning til dette livlige forskningsområdet. Den blander en omfattende oversikt over grunnleggende litteratur med en undersøkelse av de ulike skalaene og kontekstene som studiet av medieindustriene tar for seg. Her utforskes forbindelser mellom forskningsspørsmål, temaer og metodologier. Boken inkluderer eksempler fra en rekke medieindustrier – inkludert film, fjernsyn, journalistikk, musikk og spill – og tar også for seg ny fremvoksende forskning som vurderer de industrielle kontekstene for sosiale medier og internett-distribuert innhold. *Media Industry Studies* gir en redegjørelse for de intellektuelle tradisjonene og tilnærmingene som har definert dette forskningsfeltet til nå, og fungerer som en uvurderlig ressurs for videregående studenter, masterstudenter og akademikere.