Boken 'Media Representation and the Global Imagination' gir en klar, systematisk og original fremstilling av hvordan medier framstiller livene våre – både våre egne og andres – i en stadig mer globalisert verden. Den leverer dyptgående analyser av en rekke internasjonale mediefremstillinger knyttet til katastrofer, krig, konflikt, migrasjon og feiringer. Gjennom boken undersøkes hvordan bilder, historier og stemmer på TV, Internett, i reklame og aviser inviterer oss til å omplassere oss til fjerne kontekster og relatere oss til mennesker som er fjernt fra hverdagen vår. Dette skjer ved å utvikle en 'mediert intimitet' og sette fokus på oss selv. Boken ser nærmere på hvordan slike representasjoner også former våre egne selv-narrativer. Orgad analyserer fem sentrale områder innen mediefremstilling – det 'andre', nasjonen, mulige liv, verden og selvet. Hun argumenterer for at representasjoner kan og bør bidra til å fremme en større ambivalens og kompleksitet i hvordan vi tenker og føler om verden, vår plass i den og vår relasjon til mennesker som befinner seg langt borte.