Reality TV har omformet både fjernsyn og virkelighet, selv for dem som ikke er blant de millioner som følger med. Denne lettfattelige boken er skrevet for et bredt publikum og tar for seg essensielle spørsmål som: Hvor virkelighetsnær er egentlig reality TV? Hvordan fremstiller programmene kjønnsroller, seksualitet, klasse og rase? Hvilke relasjoner har reality TV til politikk, forbrukersamfunn og overvåkning? Hvilken etikk ligger til grunn? Ved å basere seg på aktuell medieforskning og forfatterens egen analyse, dekker studien både historien og utviklingen av reality-TV, produksjonen av reflekterte identiteter og hverdagskjendiser, samt reklame og kommersialisering. Den belyser også hvordan dette formatet har vært banebrytende for nye forbindelser mellom fjernsyn og sosiale medier. Å avfeie reality-TV som trivielt er enkelt, men Deery viser at sjangeren fortjener seriøs oppmerksomhet. Hennes skarpe analyse vil fenge studenter innen mediefag, kulturstudier, politikk, sosiologi, samt alle som er nysgjerrige på dette globale fenomenet.