I 'Screen Damage' tar Michel Desmurget et grundig blikk på den økende digitale konsumeringen blant barn og unge i vestlige land. Allerede fra en alder av to år bruker barn mer enn 2,5 timer foran skjermen hver dag, og når de når 13-årsalderen, stiger denne tiden til over syv timer daglig. Sammenlagt kan dette tilsvarer nesten 30 års skolering eller 15 års fulltidsarbeid i løpet av de første 18 leveårene. Mange medier og eksperter anser ikke denne utviklingen som alarmerende; de mener at barn er tilpassingsdyktige og såkalte 'digitale innfødte' som har hjerner som er tilpasset den digitale verden. Imidlertid stiller en rekke spesialister, inkludert barneleger, psykiatere, lærere og logopeder, spørsmål ved disse påstandene. I lys av dette uttrykker mange foreldre bekymring for de langsiktige konsekvensene av barnas intensive skjermbruk. Med sin bakgrunn som en ledende nevrovitenskapsmann, vurderer Desmurget nøye den vitenskapelige dokumentasjonen rundt digitale aktiviteter og deres innvirkning på utviklingen til våre yngre generasjoner.