I "Screen Damage" utforsker neurovitenskapsmann Michel Desmurget den dramatiske økningen av digital innholdsforbruk blant yngre generasjoner. I dagens samfunn bruker barn i den vestlige verden mer enn 2,5 timer foran skjermen hver dag fra de er bare to år gamle, og når de når 13-årsalderen, stiger det til over 7 timer daglig. Når man legger sammen skjermtiden de første 18 årene, tilsvarer dette nesten 30 skoleår eller 15 år med fulltidsarbeid. Til tross for dette ser ikke mange medieredaktører ut til å være bekymret; de hevder at barn er tilpasningsdyktige, at de er 'digitale innfødte', og at skjermene gjør dem smartere. På den annen side utfordrer en rekke spesialister, inkludert barneleger, psykiatere, lærere og logopeder, disse påstandene, og mange foreldre er bekymret for de langsiktige konsekvensene av barnas intensive skjermbruk. Desmurget veier nøye opp vitenskapelige bevis om de digitale aktivitetenes innvirkning på utviklingen til dagens unge.