Utviklingen innen kunstig intelligens, robotikk og store datamengder transformerer utdanningslandskapet. Likevel er konsekvensene av disse teknologiene for læreryrket fortsatt uklare. Mens flertallet av lærere er overbevist om viktigheten av menneskelige lærere, vokser det i samfunnet et økende forventningspress om en teknologisk nyorientering av undervisnings- og læringsmetodene. I 'Should Robots Replace Teachers?' undersøker Neil Selwyn teknologiske fremskritt som autonome klasseromsroboter, intelligente veiledningssystemer, læringsanalyser og automatisert beslutningstaking. Han fremhever viktigheten av nyanserte diskusjoner om AI sin evne til å reprodusere de sosiale, følelsesmessige og kognitive egenskapene som menneskelige lærere besitter. Selwyn bringer samtalene om AI og utdanning inn i etiske, vurderende og politiske dimensjoner, og argumenterer for at integreringen av hvilken som helst teknologi i samfunnet må presenteres som et valg. Denne boken er et essensielt lesestykke for alle som er interessert i fremtidens utdanning.