Boken 'The Communicative Constitution of Organizations' gir en grundig utforskning av hvordan kommunikasjonsstrømmer interagerer og sammenfaller, med fokus på Four Flows-modellen for organisasjonskommunikasjon. Denne modellen demonstrerer hvordan kommunikasjon former en organisasjon og gir leserne tilgang til dybdeleggende informasjon om den kommunikative konstitusjonen av organisasjoner (CCO). Forfattet av et team av anerkjente eksperter innen feltet, er dette omfattende verket skreddersydd for alle som er involvert i studiet av organisasjoner, spesielt avanserte studenter og forskere innen bedriftsøkonomi, sosiologi, kommunikasjonsstudier og subdisiplinen organisasjonskommunikasjon. Boken er delt opp i elleve substansielle kapitler som tydelig og grundig forklarer alle viktige aspekter ved Four Flows Theory (4F) og gir en teoretisk forankring i dens overordnede rammeverk, Structuration Theory (ST). Gjennom original forskning og bevis kan den vise at organisasjoner ikke bare konstitueres på én måte, men snarere gjennom fire analytisk forskjellige, men sammenkoblede kjennetegn.