I motsetning til de optimistiske visjonene om et fritt internett for alle, har problemet med 'den digitale kløften' – ulikheten mellom de som har tilgang til internetteknologi og de som ikke har – vedvart i nærmere tjuefem år. I denne teksten undersøker Jan van Dijk tilstanden av digital ulikhet og hva vi kan gjøre for å møte denne samfunnsutfordringen. Gjennom et tilgjengelig rammeverk basert på empirisk forskning, belyser han motivene og utfordringene knyttet til søken etter tilgang og utviklingen av nødvendige digitale ferdigheter. Van Dijk tar opp sentrale spørsmål som: Reduserer eller forsterker digital ulikhet allerede eksisterende sosiale ulikheter? Skaper det nye og tidligere ukjente sosiale ulikheter? Selv om digital ulikhet påvirker alle aspekter av samfunnet og problemet er her for å bli, skisserer Van Dijk tiltak vi kan iverksette for å redusere kløften. 'The Digital Divide' er en essensiell lesning for studenter og forskere innen medier, kommunikasjon, sosiologi og relaterte fagfelt, samt for beslutningstakere.