Til tross for optimistiske forestillinger om et fritt internett for alle, har problemet med den 'digitale kløften' – ulikheten mellom dem med tilgang til internettsteknologi og dem uten – vedvart i nærmere tjuefem år. I denne læreboken undersøker Jan van Dijk tilstanden av digital ulikhet og hva vi kan gjøre for å motvirke den. Gjennom en lettfattelig ramme basert på empirisk forskning, utforsker han motivasjonene og utfordringene ved å søke tilgang, samt utviklingen av nødvendige digitale ferdigheter. Van Dijk stiller sentrale spørsmål som: Reduserer eller forsterker digital ulikhet eksisterende, tradisjonelle ulikheter? Skaper det nye, tidligere ukjente sosiale ulikheter? Mens digital ulikhet påvirker alle aspekter av samfunnet og problemet her forblir, skisserer van Dijk politikk som kan settes i verk for å dempe den. 'The Digital Divide' er en nødvendig lesning for studenter og akademikere innen medier, kommunikasjon, sosiologi og beslektede fagfelt, samt for beslutningstakere.