I en tid preget av informasjonsoverskudd og distraksjoner i masseformat, stiller kulturteoretiker Yves Citton spørsmål ved den rådende oppfatningen av oppmerksomhet i den digitale epoken. I sin nyeste bok, "The Ecology of Attention", vender han ryggen til de vanlige klagene over påstanden om et patologisk oppmerksomhetsunderskudd. Citton fremhever at uttrykk som 'å betale oppmerksomhet' og 'investere ens oppmerksomhet' vitner om vår feiltolkning av oppmerksomhet, som mange ganger blir sett i snevre økonomiske termer. I stedet for å redusere oppmerksomhet til bare et tall, som antallet 'likes' på en Facebook-post eller visninger på YouTube, argumenterer Citton for at vi burde se på oppmerksomhet som en økologisk størrelse. Han påviser hvordan ulike miljøer – fra reklame til litteratur, fra søkemotorer til utførelseskunst – påvirker vår oppmerksomhet på forskjellige måter. Gjennom denne tilnærmingen gir Citton oss verktøyene til bedre å forstå de komplekse dynamikkene i vår oppmerksomhet og hvordan ulike former for informasjon former vår opplevelse av verden.