Handboken om offentlig sektor kommunikasjon er en tverrfaglig samling som fokuserer på strategisk kommunikasjon i offentlige organer. Forskning på kommunikasjonsprosesser i offentlig sektor undersøker hvordan myndigheter og offentlige enheter interagerer med innbyggerne de påvirker. Dagens offentlige organisasjoner opererer i et komplekst informasjonmiljø der folk henter informasjon fra mange forskjellige kilder. Til tross for den betydelige innflytelse offentlige aktører har på demokratiet og samfunnets velferd, blir kommunikasjon i denne sammenhengen ofte neglisjert. For å effektivt balansere sine institusjonelle mål med behovet for offentlig engasjement er det avgjørende at offentlige organisasjoner utvikler "kommunikativ intelligens". Denne håndboken er den første omfattende utgaven som grundig utforsker dette feltet. Den betoner det samfunnsmessige ansvaret, relevante omgivelser, målsettinger, praksiser og utviklingen av strategisk kommunikasjon i offentlig sektor. Med sitt internasjonale perspektiv gir håndboken en grundig beskrivelse og analyse av de ulike kontekstene som former kommunikasjonen mellom offentlige aktører og samfunnet.