Hvordan påvirker "gråmarkedet" import av medier industri? Hva er piratkopieringens rolle i utviklingen av nye markeder for filmer og TV-serier? Hvordan bidrar jailbreakede iPhones til innovasjon? "The Informal Media Economy" gir en fascinerende og original fremstilling av den moderne medieverden, gjennom å avsløre hvordan samspillet mellom formelle og uformelle medier er en del av hverdagen i både rike og fattige nasjoner, store og små. Boken skifter fokus fra de formelle bedriftene og offentlige virksomhetene som tradisjonelt har vært i søkelyset for medieforskere, og kartlegger en parallell verden av kulturformidlere som driver global medieproduksjon og distribusjon. Den belyser hvordan uautoriserte, uregerte og uregulerte nettverk, som opererer på tvers av etablerte mediemarkeder, har vært en motor for transformasjonen av medieindustrien. Boken gir innsikt i en rekke aktuelle temaer innen medieforskning, fra de kreative forstyrrelsene som digitalisering medfører, til amatørproduksjon og piratkopiering.