Boken 'The Politics of Media Policy' gir en kritisk analyse av mediepolitikkens dynamikk i USA og Storbritannia, og tilbyr en omfattende veiledning til sentrale debatter innen mediefeltet i dag. Til tross for at mange beslutningstakere skryter av åpenheten og pluralismen i mediesystemene, avdekker denne boken den dype forpliktelsen til markedsprinsipper som preger mediepolitikken og forvansker utviklingen og implementeringen av demokratiske mediepolicyer. Basert på intervjuer med et mangfold av politikere, regulatorer, spesialrådgivere, lobbyister og aktivister, vurderer 'The Politics of Media Policy' hvordan regjeringer, embetsmenn og medieselskaper har bidratt til utformingen av retningslinjer om ulike temaer, inkludert: * Medieeierskap * Medieinnhold * Offentlig kringkasting * Digital TV * Opphavsrett * Handelsavtaler som påvirker medieindustrier. Boken identifiserer både institusjoner og argumenter som dominerer utviklingen av disse viktige mediepolicyene.