Hvordan tenker mennesker om sine identiteter? Hvordan uttrykker de seg både som enkeltindivider og som en del av kollektive grupper, sosiale bevegelser, organisasjoner, nabolag eller nasjoner? Identitet har betydelige konsekvenser for hvordan vi organiserer livene våre, utøver sosial makt, og produserer og gjenproduserer privilegier og marginalisering. I denne livlige og engasjerende boken utforsker Wayne H. Brekhus sosiologien rundt identitet og dens sosiale konsekvenser gjennom tre sentrale temaer: autentisitet, flerdimensjonalitet og mobilitet. Ved å trekke på interessante eksempler fra etnografi, aktuelle hendelser og hverdagsliv, tilbyr han en tilnærming til identitet som strekker seg utover det individuelle, og viser hvordan sosiale grupper gir privilegier, flagger og former identiteter. "The Sociology of Identity" gir en innsiktsfull oversikt over de sosiologiske tilnærmingene til forståelse av sosial identitet i en flerkulturell, globalisert verden, og vil være en verdifull ressurs for studenter og forskere innen identitet, samt alle som er interessert i emnet.