Boken 'The Wiley Handbook of Adult Literacy' diskuterer det utbredte fenomenet med svake leseferdigheter blant voksne over hele verden. Denne håndboken samler forskning om voksne med lave leseferdigheter, og utforsker de kognitive, affektive og motiverende faktorene som påvirker voksenlesing. Den tar for seg hvordan voksenlitteratur varierer mellom ulike land samt hvilke utdanningsmetoder som benyttes for å forbedre leseferdighetene hos voksne. Her tas det ikke bare hensyn til voksne som deltar i programmer for voksenopplæring, men også høyskoleelever med begrensede leseferdigheter, inkludert noen med lesevansker. I den første delen av håndboken adresseres spørsmål som fonologiske evner hos voksne som ikke har lært å lese, kjønnsforskjeller i lesemotivasjon blant voksne med lave leseferdigheter, samt sammenhengen mellom leseferdigheter, akademisk selvfølelse og deltakelse i utdanning for innsatte. Boken inneholder også kapitler som omhandler voksenlitteratur, sosial endring og sosiokulturelle faktorer i Sør-Asia og Ghana, samt interaksjonen mellom leseferdigheter, tallforståelse og egenvurdering.