Hvem bør utdannes, når, av hvem og hvordan? Hvilke formål skal utdanning tjene? Hvorfor er utdanning viktig? Disse grunnleggende spørsmålene om verdier blir ikke alltid ansett som sentrale i sosiologien i utdanning. Denne boken argumenterer for at de er avgjørende og gir en sofistikert og engasjerende introduksjon til fagfeltet, som er designet for å åpne opp for disse viktige debattene. Boken legger vekt på de mange uenighetene som eksisterer mellom ledende tenkere innen sosiologien i utdanning, samt verdiene som ligger til grunn for deres ideer. Ved å involvere leserne i sentrale spørsmål om den potensielle bidraget fra sosiologi til utdanningspolitikk og praksis, tar den sikte på å bygge bro mellom den diskusjonen akademikere har om utdanning og bekymringene til beslutningstakere og lærere som må ta praktiske valg om hva som skal gjøres. Kapitel for kapitel introduserer boken konkurrerende tilnærminger innen sosiologien i utdanning – fra strukturell funksjonalisme til symbolsk interaksjon.