Sør-Afrika etter apartheid er fortsatt preget av arven fra fortiden, ikke bare på grunn av de materielle forholdene som fortsatt eksisterer, men også fordi de intellektuelle strukturer som apartheid skapte, ikke har blitt grundig avviklet. Systemet med 'petty apartheid', som regulerte hverdagen ned til de minste detaljer, bidro til å tvinge mennesker til å tilpasse seg stadig mer mekaniserte livsformer som hemmer både ønske og kreativitet. Følgelig gjentar apartheid seg kontinuerlig i kampen for å komme videre. I sin bok 'Undoing Apartheid' argumenterer Premesh Lalu for at kun estetisk utdanning kan bane vei for en framtid uten apartheid. For å finne måter å bryte den onde sirkelen på, analyserer han mønstrene i tre teaterverk av William Kentridge, Jane Taylor og Handspring Puppet Company – 'Faustus in Africa', 'Woyzeck on the Highveld' og 'Ubu and the Truth Commission'. Disse verkene oppsto i en tid preget av Berlinmurens fall og apartheidens slutt. Gjennom sin analyse av disse verker, avdekker Lalu dype innsikter som kan hjelpe oss å forstå og navigere i det post-apartheidiske landskapet.