I boken 'An Imaginative Approach to Teaching' utforsker den prisbelønte pedagogen Kieran Egan hvordan vi kan forvandle læringsopplevelsen for K-12 elever og bidra til at de blir både mer kunnskapsrike og kreative i sitt tankesett. Kjernen i denne transformative prosessen er fantasien, som kan bli selve hjertet av effektiv læring når den knyttes til utdanningens sentrale oppgaver. Egan leverer en banebrytende innføring i forståelsen av hvordan elevenes fantasi fungerer i læringsprosessen, og han viser hvordan tilegnelse av kognitive verktøy driver elevenes utdanningsutvikling. Denne tilnærmingen skiller seg ut ved å engasjere både fantasi og følelser. Forfatteren demonstrerer tydelig hvordan kunnskap kan leve i elevenes tanker når den introduseres i konteksten av menneskelige håp, frykt og lidenskaper. For å gjøre denne nye pedagogiske tilnærmingen mer tilgjengelig, inkluderer boken et bredt spekter av effektive undervisningsverktøy – som fortelling, rytme, lek, motsetninger, handlingsrom og meta-narrativ forståelse – som verdsetter og fremmer elevenes engasjement.