Fremtiden til vårt samfunn avhenger av våre talentfulle barn – den generasjonen hvor vi vil finne neste Isaac Newton, Albert Einstein eller Virginia Woolf. Dessverre blir imidlertid mange av de mest lysende barna oversett, ettersom de tilhører en gruppe kjent som «to ganger eksepsjonelle» eller «2e». Disse barna er både begavede og har en diagnose, ofte ADHD eller en autismespekterforstyrrelse. Dette fører til at både lærere og foreldre kan overse barnets talenter og i stedet fokusere på deres svakheter. Resultatet er at mange av disse barna havner i en endeløs sirkel av å jakte på diagnostiske merkelapper, uten å få verktøyene de trenger for å realisere sitt fulle potensial. "Bright Not Broken" gir ny innsikt i denne livlige gruppen ved å identifisere hvem de to ganger eksepsjonelle barna er, og tar en utrukket titt på hvorfor de står fast i sitt nåværende utgangspunkt. Dette er det første verket som modig undersøker den utbredte feildiagnosen og de kontroversene som oppstår fra vårt nåværende diagnostiske system. Boken fungerer som en vekker for både foreldre, lærere og fagfolk, og setter søkelyset på behovet for å forstå og støtte disse unike individene.