For organisasjoner er det avgjørende å benytte selskapsanalyse for å forstå både begrensende og mulighetsgivende faktorer, samt strategiske kapabiliteter. Gjennom denne boken fremhever Jenster og Hussey viktigheten av å maksimere fortjenesten ved å velge de mest effektive strategiene og ved å implementere fusjoner, oppkjøp og avviklingsmuligheter på en vellykket måte. Forfatterne tar avstand fra den tradisjonelle SWOT-analysen, som ofte er basert på subjektive meninger, og tilbyr i stedet en objektiv, trinnvis tilnærming for å analysere en organisasjon grundig. Denne viktige oppgaven blir tydelig forklart, med tilhørende diagrammer og sjekklister med sentrale spørsmål som hjelper leseren til å navigere i prosessen. I tillegg til nøkkelområder innen ledelse, utforskes også helhetlige tilnærminger som kjernekompetanser, kritiske suksessfaktorer, bransjeanalyser og verdikjeden. Boken er beriket med eksempler fra forfatternes egne erfaringer, noe som resulterer i en praktisk og effektiv tilnærming til selskapsanalyse som vil gi et solid fundament for selskaper.