En enkel veiledning for å kommunisere best når det betyr mest. De fleste er klar over hvor viktig det er å håndtere kritiske samtaler på en god måte. Likevel opplever mange at de står blanke når de befinner seg i vanskelige situasjoner som krever nøkkelelementer innen kommunikasjon. "Critical Conversations For Dummies" er en trinn-for-trinn referanse for de forskjellige avgjørende samtalene man møter i arbeidslivet. Boken er fylt med strategier for å forberede seg på situasjoner med høy innsats. Den gir tips om hvordan man kan være overbevisende uten å virke aggressiv, forstå verdien av assertiv kommunikasjon, håndtere brudd på løfter og frister, opprettholde moralen under nødssituasjoner som oppsigelser, gi nyansatte et godt utgangspunkt, forvalte forholdet til ansatte og styrke teamdynamikken. Videre lærer den deg å forstå publikums behov og motivasjoner for å oppnå positive resultater, samt hvordan man kan endre konfrontasjonspråket til samarbeidende språk under vanskelige samtaler. Boken tilbyr også verktøy for å bygge relasjoner i møte med konflikt.