I en tid der dataflyten er ubegripelig stor, er evnen til å samle, analysere og utvinne verdifull informasjon fra omfattende datamengder avgjørende. Boken "Data Mining and Business Analytics with R" benytter den åpne programvaren R for dyptgående analyse, utforskning og forenkling av store høy-dimensjonale datasett. Leserne får grundig veiledning i modellering og tolkning av kompliserte data, og blir dyktige i å bygge kraftfulle modeller for både prediksjon og klassifisering. Med fokus på både underliggende konsepter og praktiske datakunnskaper, åpner boken med en introduksjon til standard lineær regresjon og fremhever viktigheten av enkelhet i statistisk modellering. Videre dekker den sentrale emner som straffebasert variabelutvalg (LASSO), logistisk regresjon, regresjons- og klassifiseringstrær, klyngedannelse, hovedkomponenter og delvise minste kvadrater, samt analyse av tekst- og nettverksdata. Denne boken er et uunnværlig verktøy for både studenter og fagfolk som ønsker å mestre datagrunnlag og bruke det i praktiske forretningsanalytiske sammenhenger.