Alle i en organisasjon, fra rengjøringspersonell til administrerende direktør, besitter fagkunnskap. Likevel kan bare en brøkdel av denne kunnskapen bli kodifisert og uttrykt eksplisitt som fakta og regler. En noe større del er synlig implicit som aksepterte prosedyrer, men dette representerer kun starten på noe mye større. Under denne eksakte og implisitte overflaten ligger et omfattende «isfjell» av taus kunnskap som ikke kan nås pålitelig med tradisjonelle analytiske metoder. Likevel, uten denne kunnskapen, er organisatorisk læring av liten verdi. Boken vever sammen teori og praktisk veiledning, og belyser betydningen av taus kunnskap samt hvordan denne kunnskapen kan aktiveres gjennom banebrytende metoder for analogisk tenkning. Et sentralt aspekt er Dialogseminaret, utviklet av redaktørene, hvor læring forstås som noe som oppstår fra møter med forskjeller. Det kan ikke oppnås enighet om verdien av bedriftskunnskap før man diskuterer og definerer hva denne kunnskapen innebærer. Basert på to tiår med forskning og flere praktiske casestudier, tilbyr boken viktig innsikt i hvordan organisasjoner kan utnytte den skjulte kunnskapen blant sine ansatte.