Boken «Fish Can't See Water» undersøker hvordan nasjonal kultur påvirker organisasjonskultur og forretningssucces. Gjennom omfattende casestudier av vellykkede globale selskaper belyser denne boken hvordan nasjonal kultur påvirker bedriftsstrategier og deres gjennomføring, noe som i sin tur kan føre til enten suksess eller nederlag. Den påstår ikke at forskjellige kulturer automatisk fører til ulike forretningsresultater, men fremhever at alle kulturer har innvirkninger på organisasjoner, både positive og negative. Dette skjer i varierende grad avhengig av forretningssykluser, den spesifikke virksomheten og de strategiene som benyttes. Kulturelle dynamikker kan således enten lette eller hindre ytelse, men det kan være en stor utfordring for ledere å gjenkjenne disse faktorene, da de ofte er blinde for kulturen de er en del av. Boken gir ledere og beslutningstakere åtte anbefalinger for hvordan de kan identifisere kulturelle faktorer som negativt påvirker ytelsen, samt de som kan utnyttes for å fremme overlegne resultater.