Boken 'Geopolitics and the Event' gir en original utforskning av Irak-krigen i 2003, og setter denne konflikten inn i en bredere geopolitiske kontekst gjennom kunstens linse. Den tilbyr en ny vurdering av en av de mest kontroversielle og betydningsfulle hendelsene i det tidlige 21. århundre. I tillegg fremhever forfatterne en særegen tilnærming til Storbritannias rolle i invasjonen og den påfølgende okkupasjonen av Irak. Boken kartlegger nye tankemåter rundt geopolitiske hendelser ved å benytte kunst som et redskap for å belyse problematikken. Forfatterne undersøker arbeidet til kunstnere, kuratorer og aktivister i lys av Storbritannias koloniale arv i Irak samt oljens sentrale betydning. Den reflekterer over kunstens rolle som et kritisk virkemiddel, samtidig som den anerkjenner dens begrensninger og dilemmaer. Videre stiller boken spørsmål ved kunstens implikasjoner i forhold til kolonialisme og modernitet, og utfordrer leseren til å tenke nytt om forbindelsen mellom kunst og geopolitikk.