Boken "Leaving the Lectern" dokumenterer hvordan en professor ved et forskningsuniversitet implementerte en aktiv læringsmetode som revolusjonerte hans undervisning. Fra tradisjonell forelesning og eksamener til samarbeidende læring og studentprosjekter. Gjennom lærerens notater, samtaler med studenter, evalueringer og årlige rapporter, gir boken innsikt i de risikoene, antakelsene og beslutningene som lærere må håndtere når de endrer undervisningsmetodene for å sette studentenes læring i fokus, særlig i løpet av de avgjørende første dagene med endring. Engasjerende skrevet, gir "Leaving the Lectern" en ærlig og innsiktsfull fremstilling av utfordringene og belønningene ved å oppnå endringer i klasserommet. Boken motiverer både fakultetsmedlemmer og doktorgradsstudenter til å forestille seg hva det vil innebære å endre undervisningen for å forbedre studentenes læring. Den illustrerer gjennom narrativ hvordan en professor, lik dem selv, gjennomførte denne transformasjonen. Hver kapittel avsluttes med refleksjonsspørsmål som hjelper leserne å bruke informasjonen de har lært, og boken fremhever tydelig verdien av disse endringene.