I takt med at mangfoldet i USA øker, ser vi også at gapene mellom etniske, kulturelle, sosioøkonomiske og språklige grupper mellom lærere og studenter blir bredere. Det utviklende utdanningslandskapet byr på både unike utfordringer og muligheter for å håndtere mangfold på en kreativ og konstruktiv måte i skolene. Boken 'Multicultural Education' gir nåværende og fremtidige pedagoger en dypere forståelse av komplekse kulturelle begreper, og gjør dem bedre rustet til å være effektive lærere i mangfoldige klasserom. Den oppfordrer leserne til å se på rase, klasse, kjønn, sosialklasse og unike egenskaper som sammenvevde konsepter. I sin tiende utgave fortsetter denne bestselgende læreboken å hjelpe lærere med å respondere på hvordan rase, sosial klasse og kjønn samspiller for å påvirke studentatferd og læring. Med bidrag fra ledende eksperter innen flerkulturell utdanning belyser den også effekten av klasse og religion på utdanning, ulikheter i utdanningsmuligheter for mannlige, kvinnelige og LGBTQ-studenter, samt spørsmål knyttet til utfordringer og muligheter innen utdanning for disse gruppene.