Boken «Preparing Teachers for a Changing World» tar utgangspunkt i de raske fremskritt innen forståelsen av hvordan mennesker lærer og hvordan man kan undervise effektivt. Denne viktige publikasjonen undersøker de grunnleggende konseptene og sentrale pedagogiske tilnærmingene som bør være kjernen i ethvert lærerutdanningsprogram. Bokens anbefalinger kommer fra resultater fra en kommisjon støttet av National Academy of Education, som foreslår utviklingen av et informert lærerutdanningsprogram med felles elementer som representerer moderne standarder for yrket. Den er skrevet for lærerutdannere i både tradisjonelle og alternative programmer, samt ledere innen universiteter og skoler, lærere, fagpersoner innen personalutvikling, forskere og utdanningspolitikere. Boken fokuserer på den essensielle grunnleggende kunnskapen som er nødvendig for undervisning, og diskuterer hvordan denne kunnskapen kan implementeres i klasserommet. I tillegg til solid faglig kunnskap anbefaler «Preparing Teachers for a Changing World» at alle nye lærere må ha en grunnleggende forståelse av pedagogikk og læringsprosesser.