Mange kommunikasjonsforstyrrelser er dårlig forstått, og mange av behandlingene som brukes i terapi forblir uprovoserte. Tale- og språkterapeuter er i økende grad involvert i forskning på disse områdene, men de mangler ofte den nødvendige opplæringen og erfaringen for å gjennomføre den. Et av deres store utfordringer er at få lærebøker diskuterer de spesifikke problemene knyttet til forskningsdesign innen kommunikasjonsforstyrrelser. "Research Methods in Speech and Language Therapy" fyller dermed et viktig tomrom. Boken fungerer som en innføringsbok for studenter som er i ferd med å utdanne seg til terapeuter, samtidig som den gir en introduksjon til mer avanserte metoder for klinikere som er involvert i forskning. Ulike tilnærminger til forskning blir beskrevet, sammen med grunnleggende prinsipper for forskningsdesign og statistisk analyse. Boken bruker et bredt spekter av publisert forskning som illustrerer hvordan forskning kan gjennomføres innen disse områdene og legger særlig vekt på problemene knyttet til å forske på effektiviteten av terapi.