Ingen utdanningsmessig problemstilling er viktigere enn hvordan man kan heve kvaliteten på undervisningen i amerikanske skoler. Boken "Teaching as the Learning Profession" presenterer en overbevisende argumentasjon for behovet for å omforme lærerutdanning og den profesjonelle utviklingen av lærere, med sikte på å forbedre studentenes læring. Boken gir en grundig oversikt over de mest presserende utfordringene og problemene som læreryrket står overfor i dag, og er den første av sitt slag på over ett tiår som samler den mest relevante forskningen innen undervisning og lærerutdanning. Denne forskningen danner også grunnlaget for anbefalingene i den betydningsfulle rapporten "What Matters Most", utgitt av den nasjonale kommisjonen for undervisning og fremtiden til amerikansk utdanning. Forfatterne undersøker lovende tilnærminger til både politikk og praksis i lærerens læring, og gir substans til politikkforslagene ved å undersøke konsekvensene av skole-reformer på undervisning, nåværende kunnskap om lærerutdanning, samt hvilke type utviklinger som er nødvendige for å styrke læreryrket.