Boken "Teaching Children with Autism to Mind-Read" tar for seg de utfordringene barn med autisme og relaterte tilstander opplever når de skal tolke andres tanker, tro, ønsker og intensjoner. Forskning har klart å påvise at disse vanskelighetene er knyttet til flere sosiale og kommunikasjonsproblemer som er typiske for autisme. Forfatterne utforsker hvordan manglende 'teori om sinn' påvirker ulike områder av barns fungering, og gir en grundig oversikt over eksisterende eksperimentell forskning som har forsøkt å styrke ferdighetene knyttet til å forstå andres sinn. Basert på sitt eget intervensjonsprogram, presenterer de omfattende informasjon om undervisningsmateriell og strategier som kan brukes. Leserne får praktiske retningslinjer for hvordan man kan hjelpe barn med autismespekterforstyrrelser til å forbedre sin forståelse av tro, følelser og illusjoner. Boken tar også for seg spesifikke utfordringer, som hvordan man kan tolke ansiktsuttrykk og hvordan man kan gjenkjenne følelser hos andre.