I boken "The Courage to Teach" deler Parker J. Palmer sin visdom som har inspirert og motivert lærere i over to tiår. Boken utforsker både gledene og utfordringene som lærere av alle slag kjenner godt. I løpet av de siste 20 årene har den hjulpet utallige pedagoger med å gjenopplive sin lidenskap, omdirigere sin praksis og håndtere de mange pressene som følger med deres viktige arbeid. Med et nytt forord av Diana Chapman Walsh bygger boken på det enkle prinsippet om at god undervisning aldri kan reduseres til bare teknikk. God undervisning springs fra lærerens identitet og integritet, det indre selv der intellekt, følelser og ånd smelter sammen. Dette muliggjør 'levende møter' mellom lærere, studenter og fag som er avgjørende for dyp og varig læring. Gode lærere har en kjærlighet for elever, læring og lærerlivet som bygger tillit til både studenter og kolleger, gir liv til deres daglige praksis, og motiverer dem til å komme tilbake dag etter dag. Gjennom boken får leseren muligheten til å gjenvinne sin egen visjon og hensikt, mot trusselen av utbrenthet.