Boken 'The Dollarization Discipline' gir et innsiktsfullt blikk på hvordan selskaper kan omdanne verdiøkning til reelle profitter. Forfatterne, Jeffrey J. Fox og Richard C. Gregory, viser organisasjoner og markedsførere hvordan de kan kommunisere den økonomiske verdien av sine produkter og tjenester på en effektiv måte. Altfor ofte tvinger selskaper kundene til å ta finansielle beslutninger – som hvor mye de er villige til å betale – basert på ikke-finansielle argumenter, som produktfunksjoner og fordeler. I denne konkurransedyktige arenaen er det alltid den bedriften som kan demonstrere en reell økonomisk fordel i faktiske dollar som vinner. Boken presenterer en trinnvis strategi for hvordan dette kan oppnås. Mange solide selskaper lider daglig fordi de skaper verdi for kundene, men ikke formår å sikre seg sin rettmessige andel av det. Dette skjer fordi de fleste markedsførere ikke klarer å forklare den virkelige verdien kundene får fra produktene, noe som fører til at diskusjonen ofte redukeres til den laveste fellesnevneren – pris. Løsningen ligger i en tilnærming til salg og markedsføring som går utover tradisjonell kommunikasjon av funksjoner og fordeler, og som i stedet fokuserer på å beregne den økonomiske verdien.