Vi er ofte opplært til at følelser bør oppleves og uttrykkes på en nøye kontrollert måte, og kun i bestemte omgivelser og på bestemte tidspunkter. Dette gjelder spesielt på arbeidsplassen, hvor det å uttrykke følelser ofte anses som uprofesjonelt, spesielt når man leder andre. Mange av oss tror at de største feilene og regretter i vår karriere skyldes våre reaksjoner i øyeblikk der følelsene tar overhånd. David R. Caruso og Peter Salovey utfordrer denne oppfatningen. De argumenterer for at følelsesmessige sentre i hjernen ikke har en sekundær rolle i vår tenkning og resonnering, men derimot er en integrert del av vår intelligens. I "The Emotionally Intelligent Manager" viser de at følelser ikke bare er viktige, men helt nødvendige for å ta gode beslutninger, iverksette tiltak for å løse problemer, håndtere endringer og oppnå suksess. Forfatterne presenterer en praktisk fire-delt hierarki som gir leseren verktøyene de trenger for å utvikle sin emosjonelle intelligens og forbedre lederevner.