Boken 'The Intentional IEP' gir spesialpedagoger verktøyene de trenger for å utvikle Individualized Education Programs (IEP) som virkelig kan utgjøre en forskjell for elevene. Den viser hvordan lærere kan samarbeide effektivt med alle involverte parter, inkludert foreldre, ordinære lærere, terapeuter og andre, med mål om å forbedre elevenes læringsutbytte. Mange lærere mangler den nødvendige opplæringen for å skrive effektive IEP-er, noe som kan gjøre det vanskelig å ivareta elevenes behov på best mulige måter. Denne boken fyller den opplæringsgapet ved å understreke betydningen av å danne et IEP-team og oppfordre dette teamet til å evaluere og forbedre sine nåværende prosesser og vaner, slik at utarbeidelsen av IEP-er blir enklere og mer effektiv. I en hverdag preget av press og tidsfrister, kan det være fristende å ta snarveier ved utarbeidelse av IEP-er; mange spesialpedagoger har, på et eller annet tidspunkt, skrevet IEP-er i isolasjon, utsatt dem til kvelden før, tatt beslutninger uten å konsultere tilgjengelig data og forskning, eller latt samarbeid med familiene falle bort. 'The Intentional IEP' forsyner lærerne med verdifulle ressurser for å unngå disse fallgruvene.