I boken "The Quest for Global Dominance" utforsker Anil K. Gupta, Vijay Govindarajan og Haiyan Wang de avgjørende faktorene som bestemmer hvordan selskaper kan oppnå og opprettholde global dominans. Basert på en omfattende studie av over to hundre selskaper gjennom tjue år, fremhever forfatterne fire hovedoppgaver som ledere må fokusere på for å sikre suksess i et konstant skiftende, globalt landskap. Først må selskaper identifisere markedsmuligheter verden over og iverksette tiltak for å etablere tilstedeværelse i alle viktige markeder. Dernest må global tilstedeværelse omformes til en konkurransefordel. Dette innebærer å avdekke og utvikle de verdiskapende mulighetene som global tilstedeværelse gir. For det tredje argumenterer forfatterne for betydningen av å utvikle et globalt tankesett, der kulturelt og geografisk mangfold sees på som en mulighet snarere enn en utfordring. Til slutt tar de opp hvordan selskaper kan utnytte fremveksten av nye markeder, spesielt Kina og India, for å forbedre vekstprognoser, redusere kostnadsstrukturen og øke hastigheten på veksten. Gjennom praktiske eksempler og dyp innsikt, gir "The Quest for Global Dominance" en verdifull veiledning for enhver bedriftsleder som ønsker å navigere i den komplekse verden av globalisering.