I 'The Three Laws of Performance' presenterer Steve Zaffron og Dave Logan et bevist system for å samle alle ansatte i en organisasjon rundt en ny visjon, samt strategier for å sikre at denne visjonen forankres. Når utfordringer oppstår på arbeidsplassen, kan managere ofte føle seg usikre på hvor de skal begynne. Bør de fokusere på kostnadsreduksjon, eller er det mer effektivt å starte med prosessforbedringer? Forfatterne, som har bistått et betydelig antall selskaper og enkeltpersoner i deres utvikling og forbedring, argumenterer for at det er mer fornuftig å investere tid og ressurser i å justere de systemene som ligger til grunn for hvordan folk jobber, fremfor å rette oppmerksomheten direkte mot enkeltindivider og deres prestasjoner. Gjennom boken fremhever de at det er mulig å gjennomføre omfattende endringer samtidig, med et klart fokus på å gjøre disse transformasjonene varige og gjentakelige. Boken inneholder en ny introduksjon skrevet for paperback-utgaven, og er rik på illustrative eksempler fra anerkjente selskaper som Northrup Grumman, BHP-Billiton, Reebok og Harvard Business School, samt mange flere. Med dyp innsikt fra to eksperter på området, viser forfatterne hvordan man kan få til betydelige endringer i organisasjoner.