I 'Value Creation Principles' presenterer Madden den pragmatiske teorien om bedrifter, hvor selskapet blir sett på som et system drevet av menneskelig kapital, innovasjon og, på et dypere nivå, fantasi. Han oppfordrer leseren til å reflektere over vår forståelse av hva vi tror vi vet, for derigjennom å avdekke feilaktige antakelser som ofte er skjult bak språket. Hans konsept om kunnskapsbygging gir retningslinjer for hvordan man kan designe eksperimenter og organisere tilbakemeldinger for å tilpasse seg tidlig i møte med endringer, og unngå å sitte fast i tankemønstre basert på 'kunnskap' om hva som fungerte i fortiden—en kontekst som er svært forskjellig fra dagens virkelighet. Boken forklarer en tilnærming som gjør det mulig for både ansatte i, og investorer i, bedrifter å se forbi regnskapsmessige avgrensninger og kortsiktige kvartalsinntekter. Istedenfor fokuserer de på de evnene som er avgjørende for å skape langsiktig og bærekraftig verdi for bedriftens interessenter. Jeg kan ikke anbefale denne imponerende boken nok.