I boken 'Basil Bunting on Poetry' deler den britiske poeten Basil Bunting sine refleksjoner rundt kunstformen diktning, som han beskriver med treffende ord: 'Alt du vanligvis kan si om et dikt eller et bilde er, 'Se på det, lytt til det.' Enten du lytter til musikk eller leser et dikt, eller ser på et bilde, en krukke eller et skulpturelt verk, er det som virkelig teller ikke hva det har til felles med andre av sin type, men hva som er unikt for seg selv.' Bunting, som hadde tett samarbeid med poeter som Ezra Pound og Louis Zukofsky, er kjent for sin spesifikke bruk av musikalitet innen poesi. Flere av hans verk, inkludert det langdiktet 'Briggflatts', er inspirert av sonateformen. Til tross for at hans språk er enkelt og upolert, strekker hans innflytelser seg fra klassisk engelsk til persisk og japansk poesi. Boken samler to serier forelesninger som Bunting holdt i 1968 og 1974, hvor han utforsker utviklingen av engelsk poesi preget av grupper av trykk, fra Beowulf og frem til Wyatt, Wordsworth, Whitman, Pound og Zukofsky. Fokuset ligger på skriving og lytting til poesi, og gir en dypere forståelse av denne kunstformen.