I "Breaking Ranks" av Colin Diver belyses hvordan enkelte høyskoler er villige til å gjøre alt for å forbedre sin nasjonale rangering, noe som kan ha negative konsekvenser for studentene og høyere utdanning generelt. Siden U.S. News & World Report først publiserte en rangering av høyskoler i 1983, har rangeringene utviklet seg til en selvsovende dommer som vurderer og deler ut seiere og nederlag blant Amerikas universiteter. Diver utforsker hvordan disse populære rangeringene har fått søkere til å fokusere utelukkende på prestisje, samtidig som de frister utdanningsinstitusjoner til å ofre akademisk integritet for kortsiktig konkurransefortrinn. Gjennom å presse høyskoler inn i standardiserte hiarki av 'beste høyskoler', truer rangeringene den institusjonelle mangfoldigheten, intellektuelle grundigheten og sosiale mobiliteten som utgjør kjernen av amerikansk høyere utdanning. Som en tidligere universitetsadministrator som nektet å delta i dette spillet, tar Diver leserne med på en engasjerende reise gjennom mystikken rundt høyskolerangeringer, opptaksprosesser, økonomisk støtte, og utgiftspolitikk.