Hvordan kan utdanning beskytte og styrke demokratiet? I en tid hvor demokratiet er under alvorlig press, kan det virkelig forventes at utdanningssystemet – som allerede er sterkt utfordret av en global pandemi – kan løse de overlappende problemene med ulikhet, klimaendringer, og svekkelsen av tillit til myndigheter og vitenskap? Vil mer undervisning i demokrati bidra til løsningen? I "Can Schools Save Democracy?" presenterer Michael J. Feuer en ny tilnærming til disse spørsmålene, med en strategi for å forbedre både prosessene og innholdet i undervisningen om demokrati. Selv om utdanning alene ikke kan redde demokratiet, må den spille en viktig rolle. Feuer introduserer et rammeverk for lærerutdanning som fremhever kollektiv handling, erfaringsbasert læring, og partnerskap mellom skoler og deres sammensatte interessenter. Hans foreslåtte reform har som mål å gi lærere en forståelse av pluralismens paradokser – spesielt spenningen mellom individuelle valg og samfunnsmessige utfall. I tillegg tilbyr han praktiske forslag til hvordan man kan implementere disse prinsippene i klasserommet.