Boken "Centers for Teaching and Learning" gir en grundig innsikt i senterne for undervisning og læring, og deres betydelige innvirkning på høyere utdanning i USA. Disse sentrene, kjent som CTL-er, fungerer som viktige endringsagenter på universitetscampusene, med strategier som er både unike og virkningsfulle, men som ofte ikke er tydelig formulert eller kan være feilaktig forstått. Mary C. Wright tar leseren med på en utforskende reise, hvor hun kartlegger over 1.200 CTL-er i USA ved hjelp av en innovativ metode: hun gjennomfører omfattende nettsøk for å identifisere og kategorisere disse sentrene, for deretter å analysere den rike informasjonen som finnes på deres egne nettsider. De dataene hun avdekker gir viktige innsikter i CTL-ers strategier og driftsmetoder, og gir et mer helhetlig bilde av den innvirkningen disse sentrene har på høyere utdanning i USA som helhet. Gjennom sin nettbaserte metodologi, samt intervjuer med ledere og ansatte ved CTL-er, presenterer Wright en omfattende oversikt over utdanningsutviklingen i USA, og undersøker hvilke trender som preger hva CTL-er ønsker å oppnå og de viktigste strategiene for å nå sine mål.