"Failing Our Future" er en kritikk av karaktersystemet i amerikanske skoler og høyskoler, og fungerer som en veiledning for hvordan vi kan endre dette. Et av de mest presserende og langvarige problemene i det amerikanske utdanningssystemet er besettelsen med karakterer. Joshua R. Eyler, som leder Center for Excellence in Teaching and Learning ved University of Mississippi, belyser hvordan karakterer hindrer læring, skaper konflikter mellom foreldre og barn, forsterker ulikheter og bidrar til den økende psykiske helsekrisen blant unge. Eyler viser hvordan karakterer forstyrrer studenters indre motivasjon og opprettholder forestillingen om at skolen er et sted for konkurranse snarere enn utforskning. Karakterer tvinger studentene til å fokusere på belønninger og distraherer dem fra å utforske ideer eller forfølge interesser utenfor det som testes. Faktisk kan karakterer i stor grad hindre læringsprosessen, og de påvirker også barnas fysiske, emosjonelle og psykologiske velvære. Denne boken utforsker den stygge sannheten bak karakterene og adresserer de skadelige konsekvensene for ungdommene i dag.