Kan universitetet løse den sosiale og politiske krisen i Amerika? Høyere utdanning tar en utfordrende posisjon i den amerikanske kulturen på 2000-tallet. Universiteter, som har et stort ansvar for fremtidig helse og velferd i nasjonen, befinner seg i konflikt med de samfunnene de er ment å betjene. Kathleen Fitzpatrick påpeker at det er avgjørende å plassere universitetets oppdrag i sentrum igjen for å gjenoppbygge den tapte tilliten. Kritisk tenkning, som er kjernen i akademisk arbeid, kan ofte i dag bidra til å negere, avvise og forkaste nye ideer. I en tid preget av utbredt anti-intellektualisme, oppfordrer Fitzpatrick akademia til å tenke konstruktivt fremfor konkurransedyktig, og til å bygge nye ideer i stedet for å rive ned de gamle. Hun oppfordrer oss til å revurdere hvordan vi underviser i humaniora, og til å fokusere på de meget menneskelige målene – ønsket om fellesskap og tilknytning – som humaniora best kan tjene. Et viktig aspekt av denne transformasjonen innebærer å fremme en atmosfære av ...