Harry Potter-serien har utvilsomt hatt en betydelig innflytelse på Millennial-generationen. Mange barn har vokst opp i en verden preget av den unge trollmannen, hvor de har lest bøkene, kledd seg ut i kostymer for å delta på midnattlanseringer, sett filmene og til og med deltatt i Quidditch-turneringer. Til tross for den massive populariteten, har det hittil ikke blitt publisert noe som tar for seg hvordan Harry Potter har påvirket de politiske holdningene til disse unge leserne - som nå er myndige velgere. For å engasjere studentene i å utforske sammenhengen mellom politisk oppfatning og populærkultur, gjennomførte Anthony Gierzynski en landsdekkende undersøkelse med mer enn 1 100 universitetsstudenter. I boken 'Harry Potter and the Millennials' får vi et fascinerende innblikk i hvordan forskningen ble utformet og resultatene samlet inn. Den forklarer hvilke konklusjoner som kan trekkes, samt de begrensningene som finnes, og avdekker de utfordringene samfunnsvitere står overfor i arbeidet sitt.