I 'Imagined Homelands' utforsker Jason Rudy de fremvoksende kulturene knyttet til britisk bosettingskolonialisme på 1800-tallet, med spesielt fokus på poesi som en sjanger som er i stand til å reflektere kolonial erfaring. Rudy argumenterer for at poesien fra den viktorianske tiden i Australia, New Zealand, Sør-Afrika og Canada - ofte kritisert som avledet og usivilisert - i stedet bør forstås som en viktig del av det sosiale og politiske arbeidet med bosetting. Boken kaster lys over de kulturelle pressene som fulgte med den enestående veksten av britisk emigrasjon i løpet av 1800-tallet. Den undersøker også poesins rolle som en formidler mellom kjente britiske idealer og nye koloniale paradigmer innen de fremvoksende litterære markedene fra Sydney og Melbourne til Cape Town og Halifax. Rudy fokuserer på verkene til både kanoniske poeter - inkludert Tennyson, Browning, Longfellow og Hemans - samt relativt ukjente navn som Adam Lindsay Gordon, Susanna Moodie, Thomas Pringle, Henry Kendall og Alexander McLachlan.