I 'Liberating the Classroom' utforsker Tessa Hicks Peterson hvordan universiteter kan bli sentre for helbredelse og sosial rettferdighet. Boken belyser hvordan høyere utdanningsinstitusjoner kan omformes til arenaer som aktivt bryter med urettferdighet og arbeider for personlig og kollektiv frigjøring. Istedenfor å forsterke sosial ulikhet, kan disse institusjonene bli motorer for helbredelse. En slik transformasjon krever imidlertid en betydelig bevissthetsendring på individuelt nivå (student, lærer, leder), i klasserommet (undervisning og læring), i administrasjonen (kultur og politikk) og på institusjonsniveau (strukturer og systemer). Peterson undersøker innovative modeller, praksiser og teorier som studenter, lærere og administratorer kan benytte seg av for å implementere både personlig og systemisk endring. Boken representerer et viktig bidrag til diskusjonen om sosial rettferdighet, personlig og sosial helbredelse, og helhetlig pedagogikk, og skaper en dialog preget av både lidenskap og grundighet. Peterson presenterer en visjon for undervisning som søker å berike både individer og samfunn.