Bøker og utdanningsinstitusjoner presenterer seg selv gjennom tallene de fremhever – rangeringer, avkastning på investeringer og topplister. Dessverre kan mange av disse tallene være misvisende for fremtidige studenter. Hvilke tall bør man egentlig fokusere på? Elever på videregående og studenter blir bombardert med indikatorer og rangeringer som skal hjelpe dem med å velge utdanningsvei og studietilbud. I "Metrics That Matter" tar forfatterne Zachary Bleemer, Mukul Kumar, Aashish Mehta, Chris Muellerleile og Christopher Newfield en grundig gjennomgang av disse metrikkene og avdekker at mange av de mest brukte målingene er forvirrende, villedende og - viktigst av alt - lett kan erstattes med mer nyttige alternativer. Boken undersøker vanlige målinger som brukes av framtidige og nåværende studenter, med kapitler som fokuserer på avkastning på investering i utdanning, universitetsrangeringer, gjennomsnittlig studentgjeld, gjennomsnittlige lønninger etter studieretning og mye mer. Skrevet for studenter, familiene deres og rådgiverne som gir veiledning, gir hvert kapittel en detaljert forklaring.