I boken "Mr. Lancaster's System" dykker Adam Laats dypt inn i hvordan svindleren og reformatoren Joseph Lancaster påvirket offentlig utdanning i Amerika. For to hundre år siden kom Lancaster til New York City med en visjon om å revolusjonere de offentlige skolene. Hans metoder ble raskt anerkjent, og stater som Pennsylvania og Massachusetts vedtok lover som forpliktet seg til å implementere hans system. Byer som Albany, Savannah, Detroit og Baltimore fulgte etter og innførte hans kontroversielle tilnærming til utdanning. Laats avslører hvordan denne manipulerende reformatoren klarte å overbevise samfunnet om at hans metode kunne gi gratis og kvalitetsutdanning til fattige barn. Selv om systemet aldri fungerte etter intensjonen, førte innsatsen fra elever, lærere og familier til at Lancaster's mislykkede reformer bidro til utviklingen av det moderne offentlige skolesystemet vi kjenner i dag. Lancasters idé var enkel, men radikal: i stedet for å ansette dyre lærere, skulle hans skoler la barna undervise hverandre i lesing, skriving og riktig oppførsel. Amerikanske byledere investerte store summer i denne planen og bygde spesialiserte skoler for å implementere hans metoder, som i utgangspunktet lovet mer enn det kunne levere.