I 'Narrative as Virtual Reality 2' utforsker Marie-Laure Ryan den fascinerende grensen mellom tradisjonell litteratur og moderne, interaktive medier. Boken stiller viktige spørsmål om forskjellene i engasjement mellom spill, filmer og romaner. Kan interaktivitet styrke immersjonen, eller er det en konflikt mellom den oppslukende 'verden'-aspektet ved tekster og deres interaktive 'spill'-dimensjon? Ryan viser hvordan problemstillingene reist av nye interaktive teknologier har røtter og ekko i eldre, pre-elektroniske litterære og kunstneriske tradisjoner. Ved å nærme seg virtual reality som en metafor for total kunst, anvender hun konseptene om dypdykk og interaktivitet for å utvikle en fenomenologi av narrativ opplevelse som omfatter lesing, seing og spilling. Boken sammenligner tradisjonelle litterære fortellinger med de nye tekstuelle sjangrene som har blitt mulige takket være den elektroniske revolusjonen de siste tretti årene, inkludert hypertekst, elektronisk poesi, interaktiv dramatikk, digital installasjonskunst, dataspill og flerbruker-nettverden som Second Life.